Legepatrulje

Nogle gange kan det være svært at komme i gang med at lege, hvis ingen tager initiativet. Men det kan en legepatrulje hjælpe med. På Lyngby Friskole skal ingen elever stå og kede sig i frikvarteret. Derfor er elever fra de 5.-8. klasse blevet uddannet til legepatrulje, som skal sætte gang i legen for de yngre elever i frikvartererne. Lyngby Friskole er nemlig med i det populære projekt Legepatruljen. Legepatruljen er arrangeret af Dansk Skoleidræt, som uddanner større elever i det vigtige job i skolegården, hvor eleverne fungerer som forbilleder for deres yngre skolekammerater, så de kan se frem til frikvarterer med lege, der styrker deres trivsel og bevægelse. På kurset lærer de ældre elever at stå frem, styre og regulere legene og sørge for, at alle børn er med.

Alt for mange børn får ikke motion nok. Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn og unge er fysisk aktive mindst en time sammenlagt hver dag. Men kun halvdelen af danske skolebørn når op på det anbefalede niveau, og antallet af overvægtige børn og unge er stigende. "Ved at fremme legen i frikvartererne øger vi elevernes fysiske aktivitetsniveau, og det giver positive udsving på den fysiske såvel som den mentale sundhed. Derudover er det med til at give eleverne nogle gode motionsvaner, der kan trække renter langt ind i voksenlivet" siger formanden for Dansk Skoleidræt.