Udskoling​

​I udskolingen (7., 8. og 9. klasse) finder der endnu et skifte sted. Der kommer flere nye fag til og underviserteamet omkring klassen skiftes. Dertil kommer et miljømæssig skifte, da eleverne skifter fra indskolingens og mellemtrinnets mere børnevenlige miljø til udskolingens "ungdomsmiljø", der fysisk er i to andre bygninger. Det oplever vi som væsentligt for de unge i udskolingen. Eleverne orienterer sig i udskolingen primært imod deres kammerater og deres hverdage af præget af mere og mere medbestemmelse.

I udskolingen på Lyngby Friskole oplever klasserne ofte et tæt tilhørsforhold til hinanden de tre klasser imellem. Det kulminerer i slutningen af året, hvor 7. klasserne dækker op gør klar til 8. og 9. klassernes gallafest.

På 8. årgang har vi obligatorisk udveksling med en hollandsk bilingual skole i Breukelen. Det betyder, at vores 8. klasse får besøg af deres venskabsklasse fra Breukelen en uge i slutningen af august måned og er ansvarlige for at vise deres hollandske venner forskellige seværdigheder efter skoletid f.eks. Tivoli, Vikingemuseet i Roskilde eller Zoologisk Museum. De fleste 8. klasses elever har en venskabsven boende ugen ud.

I majmåned i 8. årgang skal vores 8. klasse så besøge skolen i Breukelen og bo hos dem en uge.

I 9. klasse er Cambridge-engelsk obligatorisk, og eleverne kan vælge at afslutte med en Cambridge-eksamen. 9. klassen skal desuden på studietur og samler ind til turen i begyndelsen af året bl.a. under skolens årlige loppemarked. Studieturene har gået til Prag, Budapest, London mfl.

Amalie, lærer i udskolingen

”Jeg holder så meget af, at følge de unges udvikling de sidste år, de er på skolen – og det, der slår mig hvert år er, hvor godt et sammenhold klasserne har. De unge giver plads til hinanden og evner at rumme hinandens forskelligheder. Og det giver sig udslag rent fagligt, hvor der også er plads til alle typer elever og hvor alle bliver udfordret lige der, hvor de udvikler sig mest. Vi underviser på højt fagligt niveau og det kan vi kun fordi eleverne er trygge ved hinanden og deres lærere og så har vi de bedste studieture i 9. klasse, hvor vi jo rejser til en europæisk storby og får en masse helt specielle oplevelser sammen.”