Førskolen/majperioden er overgangen mellem børnehave og skole og starter 1. maj – derfor kalder vi det også for majperioden. Som forårsblomsterne springer ud, ligeså springer majbørnene ud. Det er en helt særlig periode, hvor vi har et særligt fokus på socialisering og at gøre børnene trygge ved de nye kammerater, voksne og fysiske rammer gennem leg, kreativitet og samvær. Majperioden er samtidig en introduktionsperiode til børnenes fremtidige skoleliv, så dele af dagen vil have en skolastisk karakter – herunder små matematiske opgaver, bogstaveleg, skemaer og frikvater.
Majperioden bygger på:
Tryghed
Børnene motiveres ofte af det velkendte og nære. Vi tager udgangspunkt i det velkendte og udvider samtidig børnenes kendskab til nye temaer, rammer og aktiviteter i hverdage: Historiefortælling, kreative processer, musiske aktiviteter, bevægelsesaktiviteter og undersøgende udeaktiviteter er væsentlige omdrejningspunkter i førskolens virke. Samtidig sikrer vi, at de voksne, der indgår i majperioden, fortsat vil være i børnenes miljø efter sommerferien.
Venskabsvenner
På Lyngby Friskole arbejder vi målrettet med at skabe god trivsel for alle børn. Skolens værdigrundlag og pædagogiske principper handler om, at skolen skal være et godt sted at være og lære. Når de små Majbørn træder ind på skolen, møder de en stor ny verden. Der ligger derfor en opgave i at få gjort alle børn trygge i hverdagen og hjælpe dem til, at lære hinanden at kende. Derfor har vi venskabsvenner.
Hvad er en venskabsven?
I 3. klasse får børnene en særlig opgave for at fremme trivslen på skolen. De er venskabsvenner for Majbørnene/børnehaveklassen. At være venskabsven for et barn i børnehaveklassen betyder, at man følger det barn i dets første skoleår. De store leger med de små venner i frikvarterer og i SFO. Man tager på ture sammen, læser højt for hinanden, har juleklippedag sammen og hjælper hinanden i hverdagen på skolen.
Venskabsvennen har i det hele taget en stor betydning for, at de nye Majbørn får en god skolestart på Lyngby Friskole.
Mestring
Lege og opgaver tilrettelægges og gennemføres på en måde, at barnet oplever sig som kompetent til skolen. Vi støtter barnet i at blive så kompetent som muligt til at kunne indgå i såvel faglige- som sociale læringsfællesskaber. Børnene lærer at fungere sammen i en gruppe, tage hensyn til hinanden, hjælpe hinanden og at se forskelligheder som en force og en naturlig forudsætning for et givende fællesskab.
Deltagelse
Børnene skal opleve, at de bliver set og delagtiggjort i aktiviteter og fællesskaber. Så vidt det giver mening, følger vi skolens rytme med fælles morgensamling, frikvarterer, fælles spisning og arrangementer, så børnene vænner sig til en ny dagligdag.