Indskoling​

Den bedste start på skolelivet er, når skole og familie samarbejder om at opbygge barnets verdensbillede og dets følelse af, hvem det ønsker at være. For os er forældrene de vigtigste samarbejdspartnere i forhold til deres børns trivsel og læring i skolen.

Barndommen er ikke bare en forberedelse til at blive ung eller voksen. Det er en periode i et menneskes liv, som det gælder om at få det bedste ud af. På Lyngby Friskole ønsker vi at give børnene en god og tryg hverdag, hvor de oplever at føle sig som del af et betydningsfuldt fællesskab samtidig med, at de oplever at lære noget og motiveres for at lære mere.

Vi ønsker at udvikle børnenes faglige og sociale selvværd på en sådan måde, at de opnår den viden de skal besidde ifht. folkeskolens planer og så de kan trives og tage ansvar i sociale sammenhænge.

Vi underviser i engelsk fra 0. klasse. Det gør vi fordi vi oplever, at det engelske sprog er så vigtigt et fundament for børn såvel som voksne og i så mange afkroge af vores liv. Vores ideologi er, at vi lige så godt kan komme igang med engelsk fra begyndelsen og lege det ind i børnenes hverdag. Og det var vi super gode erfaringer med - både fra elever i de mindste klasser, der synes det er sjovt at komme hjem og imponere venner og familie med deres sproglige kundskaber og fra de ældste elever, der oplever at være rigtig godt stillet sprogligt til 9. klasses eksaminer og når vi er på studietur i udlandet i 8. og 9. klasse.

På Lyngby Friskole har vi obligatorisk svømmeundervisning i 3. klasse. Vores målsætning er at lære alle børnene brystsvømning og kendskab til crawl, rygcrawl, butterfly, rygsvømning og til sidst i forløbet livredning.

Maria, mor til Jonathan i 1. klasse

Vi havde den bedste skolestart. En måned inden vores søn skulle starte i 0. klasse, modtog han et brev med en tegning og en lille hilsen fra sin 'venskabsven' i den kommende 3. klasse. Det betød bare så meget for vores dreng, og da han startede i skolen, var det hans venskabsven, der tog i mod ham, legede med ham og viste ham rundt på skolen. Det betød så meget og vores dreng fik den bedste skolestart. Og så har SFO'en bare det bedste og mest kreative legemiljø både for drenge og piger og der er mange voksne omkring børnene, og mange muligheder for aktiviteter inde og ude.”