Alkalær​

Alkalær-metoden er et resultatbaseret undervisningssystem, hvor alle der har et sprog, kan lære at læse. Her lærer eleverne for alvor alfabetets navn, form og lyd og derefter at læse og stave ved hjælp af lydrette ord og bøger. I den forbindelse har Alkalær udviklet en læsetrappe-metode, som er en kronologisk rækkefølge af de naturlige læsetrappetrin. Hvert trin er en byggesten, som er nødvendig at kunne mestre for at lære at læse og skrive. Når man underviser med afsæt i læsetrappen bliver eleven kun præsenteret for én læseproblematik ad gangen. Materialet er konsekvent undervisnings-differentieret og foregår i individuelt tempo - hvilket er godt for de hurtige elever, nødvendigt for de langsomme og helt uundværligt for de såkaldt 'ordblinde'.
Alkalær "Søde ord – alle kan lære at læse" er skabt til både indskoling og specialundervisning. Og metoden er både faglig og fornøjelig.​

Lily, elev i 4. klasse

”Jeg startede på Lyngby Friskole i 2. klasse og kunne ikke helt læse og stave så godt som de andre i klassen. Så gik jeg til Alkalær hos Charlotte hver fredag gennem halvdelen af 2. klasse sammen med en anden fra klassen – bare en halv time hver fredag. Vi havde det sjovt sammen os tre, og nu er jeg lige så god til at læse, som de andre i klassen. Det betyder også rigtig meget, at vi kun er 17 elever i klassen – alle bliver set og hørt og vi har et super godt sammenhold.”​