Praktik​

Social praktik i 8. klasse og erhvervspraktik i 9. klasse

På Lyngby Friskole afholder vi et obligatorisk praktikforløb i 8. klasse. Det er en social​ praktik, som handler om, at alle vores unge mennesker kommer ud i den virkelige verden i en uge og gør en forskel for andre. Vi har unge, der er i praktik på plejehjem eller hos dyreinternater og lignende. At være i praktik har mange formål. For nogle elever er dét at gå på en arbejdsplads noget som ligger langt ude i fremtiden og for andre, er det noget, som de ser frem til efter endt skolegang. For alle er det vigtigt at komme ud i den virkelige verden og prøve kræfter med sig selv og opleve situationer, hvor man gjorde en forskel og derved oplever en succes. Et praktikforløb er også en god mulighed for de unge for at få et kik ind bag kulisserne og lære noget, som de ikke vidste i forvejen. Hvad laver ældre mennesker fx på et plejehjem? Hvad sker der med en hund, når den kommer til et dyreinternat etc. Socialpraktikken spiller en væsentlig rolle i forhold til den sociale bæredygtighed på Lyngby Friskole.

I 9. klasse skal eleverne i en uges erhvervspraktik. Her får eleverne mulighed for at afprøve en drøm eller en idé og praktikken kan være med til at afklare, hvilken vej eleven vil vælge efter grundskolen. Ligesom i socialpraktikken giver erhvervspraktik eleven mulighed for at prøve et rigtigt arbejde og få erfaringer fra virkeligheden.​